Město, které postavili Rastafariáni

07.03.2011 16:19

 

Rastafariáni v Etiopii si každoročně připomínají výročí korunovace etiopského císaře Haile Selassie, který se jím stal před 77 lety.

Nikde jinde se tato událost tak neslaví, jak mezi vyznavači této filosofie, kteří se usídlili v malém Etiopském městě na jihu země - Shashamene.

Rastafariáni, pocházející převážně z Jamajky, začali migrovat do Etiopie před více jak 40-ti lety, kdy jim Haile Selassie, který byl považován za ztělesnění Boha, dal území o rozloze 500 hektarů a pozval je zpět do země předků, aby se zde usídlili.

Od prvních 12 rodin, které se usadili v nové domovině v roce 1963, se komunita časem rozrostla na více jak 200 rodin.
Papa Rocky - rastafariánský stařešina z Jamajky věří, že by západní státy měly pomoci všem těm, kteří se chtějí vrátit do své původní vlasti, ale nemají na to finanční prostředky.

"Jsem šťastný člověk, protože se mi podařilo ušetřit potřebné peníze na návrat do původní vlasti. Když se ale ohlédnu zpět, jsou ještě milióny těch, kteří prostě nemají finance na návrat. Západ sice uvolnil pouta a řetězy, ale stále nás udržuje v ekonomickém otroctví." řekl Papa Rocky.

Rastafariáni trvají na tom, že masivní exodus Jamajčanů do Etiopie nebude velká zátěž i přes chudobu a ekonomickou situaci, která v Etiopii panuje. Někteří z nich jsou zkušení tesaři či stavaři, jiní vlastní obchůdky a tvrdí, že hráli v minulosti důležitou roli v rozvoji Jamajky a později i etiopského Shashamene.

"Máme znalosti jak rozvíjet tuto oblast, vydrželi jsme otroctví a tak máme dobré předpoklady." říká lékárník Gladstone Johnson senior, jeden z prvních, kteří osídlili Shashamene. Dodává, že jsou tu, aby pomohli. "Plánujeme udělat ze Shashamene modelové město s dobrou infrastrukturou a telekomunikacemi. Bude se rozvíjet až přeroste všechna ostatní africká města." dodává. Ale Etiopané žijící v Shashamene jsou skeptičtí. "Rastafariáni jsou dobří lidé a jsou velmi přátelští. Učí nás anglicky a poskytují nám zaměstnání, ale prozatím pro rozvoj města udělali jen velmi málo." řekl jeden etiopský učitel, který si přál zůstat v anonymitě. "Dělají pouze to, že kouří marihuanu, kterou jim pěstují etiopští zemědělci. Ve městě je několik lidí, kteří to nevidí rádi, protože i některé naše děti začali kouřit tuto drogu. My po nich chceme, aby se začlenili. Je zde mnoho smíšených manželství, ale ta marihuana musí skončit." říká mladý etiopský automechanik Abdul Onduka.

Rastafariánská víra věří, že císař Haile Selassie je Mesiáš Afrického lidu. Ovšem mnoho Etiopanů s tím nesouhlasí. "Byl to dobrý vůdce, ale utlačoval masy a v době své vlády zavedl feudální systém. Nebyl to žádný Bůh. Byl to pouhý smrtelník." tvrdí.

Rastafariáni optimisticky prohlašují, že mají v plánu "poučit" etiopský lid o jejich posledním císaři.

"Založili jsme zde v Shashamene knihovnu a muzeum věnované našemu Králi králů. Etiopané mohou kdykoliv přijít a naučit se něco o císaři.Etiopané by měli přestat koukat do nebe a hledat bílého, modrookého Mesiáše, Haile Selassie je pravý Mesiáš." tvrdí Rocky.

Ale největší problém, kterému čelí rastafarianská komunita, je etiopská vláda. Přestože původně dostali 500 hektarů, stěžují si Rastafariáni, že v důsledku svržení císaře marxistickým vojenským velitelem Mengistem Haile Mariamem, byla zkonfiskována většina jejich území a oni nyní musejí žít pouze na 11 hektarech. V dopise, který zaslali na Organizaci Africké Unie (Organisation of African Unity), si rastafarianská komunita stěžuje, že místní lidé obsadili a osídlili větší část území, které bylo původně darováno jim. V dopisu popisují příklady omezeného občanství a společenského postavení.

Pan Gladstone Johnson starší tvrdí, že očekávali lepší zacházení po té co opustili své životy na západě. "Opustili jsme západ a přišli jsme do Etiopie s úmyslem, že budeme akceptováni jako Afričané se všemi právy, které mají afričtí obyvatelé. Proto si přejeme mít plná práva a chceme být bráni jako Afričané se všemi privilegii a právy. Chceme se vzdělávat, volně cestovat a pracovat jako Etiopané." dodává.