Silvestr na Waikiki se dá oslavit v plavkách

11.03.2011 21:36

 

Oslavy posledního dne roku máme všichni spojeny nejen s šampaňským, ale také s mrazy, zimními bundami, kožichy, čepicemi, často i s lyžováním či jinými, ale výhradně zimními sporty. Já jsem jednu ze silvestrovských oslav strávil na pláži, doslova v plavkách.

Při své cestě kolem světa jsem nemohl vynechat Havajské ostrovy. Jak jsem popisoval v minulém díle našeho seriálu, přiletěl jsem tam z nevšední oslavy Štědrého dne, který jsem prožil na malém opuštěném, bezejmenném ostrově v souostroví Fidži. Ráno 25. prosince jsem na ostrově Viti Levu ve městě Nadi sedl do letadla a nechal se unášet směrem k Havaji. Datová hranice, tedy sto osmdesátý poledník mi připravil velké překvapení. V Honolulu jsem totiž přistál opět na Štědrý den, tedy 24. prosince. Navíc mne čekala nevšední oslava posledního dne v roce - Silvestr.

Havajské ostrovy tedy měly v mém itineráři nezastupitelné místo. Vždyť Havaj se pro našince stala skutečným synonymem ráje. Chceme-li vyjádřit něco velmi mimořádného, slavnostního, exotického arajského, použijeme to známé: "To je havaj!"
Havaj, Honolulu, Waikiki, to jsou magická slova, která přímo navozují představu kývajících se palem a azurového moře, jehož vlny se rozbíjejí o bílý písek na nádherných plážích. Dívky vlnící se v rytmu tance hula s květinovými věnci lei.

Spisovatel Mark Twain o tomto kousku země prohlásil, že to je "nejkrásnější flotila ostrůvků, která kdy zakotvila v jakémkoliv moři". Tyto perly Pacifiku vznikly podmořskou vulkanickou činností na rozhraní mohutných geologických desek. Samostatné ostrovy dnes, jako špendlíkové hlavičky, vystupují z vod a málokdo si uvědomí, že vlastně stojí na svazích nejvyšších hor této planety.

Havaj je skutečným snem milionů lidí z celé planety. Příjemné podnebí se stálými teplotami po celý roklákají skutečně celou řadu lidí. Od surfařů, golfistů, obchodníků, přes labužníky, fanoušky rybaření i historie až po milovníky hudby, cestovatele a dobrodruhy. Ti všichni tu najdou to, co od pobytu na Havaji očekávají.

Nejznámějším místem, centrem obchodu a zábavy na Havaji je ostrov Oahu, místo, které ročně navštíví devadesát procent z šesti milionu turistů, kteří na ostrovy zavítají. Dvě třetiny tohoto ostrůvku jsou obydleny, ale svěží a nespoutaný tropický ráj, který okouzlil i první objevitele a misionáře je stále neporušen. Oahu má 1520 kilometrů čtverečních. Je zde postaveno na 36 000 hotelových pokojů od levných bytů až po luxusní hotelové pokoje v centru hlavního města Honolulu.

Poslední den toho roku byl pro mě opravdu zvláštní. Začalo to už přes den. Venku bylo třicet stupňů nadnulou a všichni vypadali, jako na letní dovolené. Jen občas nějaká vánoční čepice na hlavě turisty prozrazovala, že se něco děje. Když se setmělo, vydal jsem se na Waikiki. Všude kolem byla spousta lidí, kteří dováděli na pláži. Mnohým se i přes zákaz podařilo propašovat k moři v kelímcích od coca-coly nějaký alkohol. Vždyť je přece Silvestr.

A pak to začalo! Nad černou hladinou moře se rozhořel jeden z nejemotivnějších ohňostrojů, které jsme měl možnost ve svém životě prožít. Z lodí, kotvících u pobřeží, létaly do vzduchu nejrůznější rachejtle a petardy. Měl jsem po těle zvláštní pocit. Záblesky se zrcadlily ve vodě, která se rozvlnila poté, co se někteří nadšenci rozhodli v novém roce si zaplavat.