Švejk má v talinském přístavu hospodu

11.03.2011 22:01

 

Jistě to znáte. Jedete si odpočinout na dovolenou těšíte se, že několik dní neuslyšíte češtinu, která vám tolik připomíná neustálé výtky vašeho šéfa. No a když přijedete do hotelu, zjistíte, že celé patro obsadil zájezd starších dam, které mluví česky a navíc se rozhodly v cizině povyrazit. Takže dlouho do noci slyšíte po celém hotelu výskot českých turistek.

Na svých cestách jsem se již mnohokrát přesvědčil, že i v tom nejzapadlejším koutě světa narazíte na krajany. V jednom z minulých dílů jsem psal o Jirkovi Holbovi, Brňanovi, kterého jsem potkal na Šalomounových ostrovech. Letos jsem však zažil podobné překvapení při své plavbě po Baltském moři.

Jednou ze zastávek bylo také hlavní město Estonska Tallin. Vystoupil jsem v místním přístavu a vydal se na toulky tímto starobylým městem. Byl jsem už několik dní na cestách a tak jsem odvykl typicky českému prostředí, většinu času jsme totiž navíc trávili na lodi. Potuloval jsem se temnými uličkami na úpatí kopce, na němž je postaveno historické centrum Tallinu, když jsem v jedné z uliček objevil něco, co mě velmi překvapilo. Potkal jsem jednoho z nejznámějších Čechů v historii, tedy alespoň jeho portrét, ztvárněný dalším známým Čechem Josefem Ladou. Ze světelného poutače jedné z místních restaurací se na mne usmíval dobrý voják Švejk.

Nevěřil jsem svým očím a jako v omámení jsem po několika schůdkách sestoupil do restaurace, která nesla název podle jména hrdiny Haškova románu - Švejkova restaurace. Rázem jsem byl v typicky české hospodě někdy ze začátku minulého století. Odevšad na mne křičely nápisy v češtině, na stěnách visely obrazy Švejka či císaře Františka Josefa, na čepu byla dvě česká piva a k dovršení celé té zvláštní nálady z rádia hrála jeden ze svých hitů Helena Vondráčková. Byl jsem v šoku!

Přistoupil jsem k personálu, řekl, že jsem Čech a ptal se zda majitel také pochází z naší republiky nebo jestli tam třeba studoval. Nic takového se nepotvrdilo a vše nasvědčovalo tomu, že stylová restaurace byla v Tallinu vytvořena pouze pod dojmem z Haškova románu. Oslovil jsem také jednoho ze štamgastů a ten mi řekl, že Česká kultura je v Estonsku velmi známá, Švejk je velmi populární stejně jako dokonalé české pivo.

Naše cesta lodí za chvíli pokračovala a tak jsem se vydal zpět do přístavu. Domovská atmosféra, která na mě dýchla v této restauraci, ve mně však zůstala ještě hodně dlouho. Právě v takových chvílích si uvědomím, jak malý ten náš svět vlastně je.